Tips en Advies

13-03 ST Nieuwsbrief 2024-3
22-02 ST Nieuwsbrief 2024-2
25-01 ST Nieuwsbrief 2024-1
24-01 ST Special Lonen 2024
19-12 ST Nieuwsbrief 2023-10
16-11 ST Nieuwsbrief 2023-9
25-10 ST Nieuwsbrief 2023-8
18-10 ST Special Eindejaarstips 2023
26-09 ST Special Miljoenennota 2024
13-07 ST Nieuwsbrief 2023-7
20-06 ST Nieuwsbrief 2023-6
10-05 ST Nieuwsbrief 2023-5
13-04 ST Nieuwsbrief 2023-4
16-03 ST Nieuwsbrief 2022-3
16-02 ST Nieuwsbrief 2023-2
01-02 ST Special Lonen 2023
19-01 ST Nieuwsbrief 2023-1
15-12 ST Nieuwsbrief 2022-9
22-11 ST Nieuwsbrief 2022-8
19-10 ST Special Eindejaarstips 2022
22-09 ST Special Miljoenennota 2023
14-07 ST Nieuwsbrief 2022-7
15-06 ST Nieuwsbrief 2022-6
12-05 ST Nieuwsbrief 2022-5
14-04 ST Nieuwsbrief 2022-4
16-03 ST Nieuwsbrief 2022-3
16-02 ST Nieuwsbrief 2022-2
27-01 ST Nieuwsbrief 2022-1
25-01 ST Special Lonen 2022
16-12 ST Nieuwsbrief 2021-10
24-11 ST Nieuwsbrief 2021-9
21-10 ST Nieuwsbrief 2021-8
23-09 ST Special Miljoenennota 2022
22-07 ST Nieuwsbrief 2021-7
24-06 ST Nieuwsbrief 2021-6
02-06 ST Nieuwsbrief Corona 2021-2
12-05 ST Nieuwsbrief 2021-5
14-04 ST Nieuwsbrief 2021-4
23-03 ST Nieuwsbrief 2021-3
17-02 ST Nieuwsbrief 2021-2
27-01 ST Nieuwsbrief Corona 2021-1
21-01 ST Nieuwsbrief 2021-1
13-01 ST Special Lonen 2021
17-12 ST Nieuwsbrief 2020-9
16-12 ST Nieuwsbrief Corona 2020-9
12-11 ST Nieuwsbrief 2020-8
10-11 ST Special Eindejaarstips 2020
28-10 ST Nieuwsbrief Corona 2020-8
20-10 ST Nieuwsbrief 2020-7
17-09 ST Special Miljoenennota 2021
02-09 ST Nieuwsbrief Corona 2020-7
21-07 ST Nieuwsbrief 2020-6
24-06 ST Nieuwsbrief 2020-5
03-06 ST Nieuwsbrief Corona 2020-6
26-05 ST Nieuwsbrief Corona 2020-5
14-05 ST Nieuwsbrief 2020-4
30-04 ST Nieuwsbrief Corona 2020-4
20-04 ST Nieuwsbrief Corona 2020-3
30-03 ST Nieuwsbrief Corona 2020-2
18-03 ST Nieuwsbrief Corona 2020-1
12-03 ST Nieuwsbrief 2020-3
12-02 ST Nieuwsbrief 2020-2
15-01 ST Nieuwsbrief 2020-1
09-01 ST Special Lonen 2020
12-12 ST Nieuwsbrief 2019-10
19-11 ST Nieuwsbrief 2019-9
13-11 ST Special Eindejaarstips 2019
10-10 ST Nieuwsbrief 2019-8
18-09 ST Special Miljoenennota 2020
10-07 ST Nieuwsbrief 2019-7
25-06 ST Nieuwsbrief 2019-6
16-05 ST Nieuwsbrief 2019-5
15-04 ST Nieuwsbrief 2019-4
13-03 ST Nieuwsbrief 2019-3
14-02 ST Nieuwsbrief 2019-2
16-01 ST Nieuwsbrief 2019-1
09-01 ST Special Lonen 2019
13-12 ST Nieuwsbrief 2018-9
14-11 ST Nieuwsbrief 2018-8
08-11 ST Special Eindejaarstips 2018
10-10 ST Nieuwsbrief 2018-7
19-09 ST Special Miljoenennota 2019
11-07 ST Nieuwsbrief 2018-6
14-06 ST Nieuwsbrief 2018-5
17-05 ST Nieuwsbrief 2018-4
11-04 ST Nieuwsbrief 2018 deel 3
20-03 ST Nieuwsbrief 2018 deel 2
18-01 ST Nieuwsbrief 2018 deel 1
17-01 ST Special Lonen 2018
13-12 ST Nieuwsbrief 2017 deel 10
15-11 ST Nieuwsbrief 2017 deel 9
08-11 ST Special Eindejaarstips 2017
24-10 ST Nieuwsbrief 2017 deel 8
12-10 ST Special Regeerakkoord 2017
21-09 ST Special Miljoenennota 2018
13-07 ST Nieuwsbrief 2017 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2017 deel 6
18-05 ST Nieuwsbrief 2017 deel 5
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 4
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 3
15-03 ST Nieuwsbrief 2017 deel 2
24-01 ST Nieuwsbrief 2017 deel 1
11-01 ST Special Lonen 2017
15-12 ST Nieuwsbrief 2016 deel 10
22-11 ST Nieuwsbrief 2016 deel 9
15-11 ST Special Eindejaarstips 2016
20-10 ST Nieuwsbrief 2016 deel 8
22-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2017
14-07 ST Nieuwsbrief 2016 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2016 deel 6
19-05 ST Nieuwsbrief 2016 deel 5
14-04 ST Nieuwsbrief 2016 deel 4
23-03 ST Nieuwsbrief 2016 deel 3
24-02 ST Nieuwsbrief 2016 deel 2
26-01 ST Nieuwsbrief 2016 deel 1
12-01 ST Special lonen 2016
17-12 ST Nieuwsbrief 2015 deel 10
25-11 ST Nieuwsbrief 2015 deel 9
12-11 ST Special Eindejaarstips 2015
29-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 8
15-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 7
23-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2016
30-06 ST Nieuwsbrief 2015 deel 6
26-05 ST Nieuwsbrief 2015 deel 5
28-04 ST Nieuwsbrief 2015 deel 4
25-03 ST Nieuwsbrief 2015 deel 3
26-02 ST Nieuwsbrief 2015 deel 2
28-01 ST Nieuwsbrief 2015 deel 1
22-01 ST Special Lonen 2015
03-12 ST Special Eindejaarstips 2014
30-10 ST Nieuwsbrief 2014 deel 8
16-09 ST Nieuwsbrief 2014 deel 7
31-07 Werkkostenregeling
24-07 Zonnepanelen op uw woning
24-07 Uw positie als DGA
01-07 ST Nieuwsbrief 2014 deel 6
26-06 ST Nieuwsbrief 2014 deel 5
29-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 4
03-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 3
13-03 Succesvol financieren
13-03 Auto en fiscus 2014
13-03 ST Nieuwsbrief 2014 deel 2
07-02 ST Special lonen 2014
05-02 ST Nieuwsbrief 2014 deel 1
05-12 Update ST Special Oudejaarstips 2013
07-11 ST Special Oudejaarstips 2013
17-10 ST Nieuwsbrief 2013 deel 8
24-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2014
17-09 ST Nieuwsbrief 2013 deel 7
02-07 ST Nieuwsbrief 2013 deel 6
30-05 ST Nieuwsbrief 2013 deel 5
25-04 ST Nieuwsbrief 2013 deel 4
28-03 ST Nieuwsbrief 2013 deel 3
21-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 2
09-01 ST Special lonen 2013
07-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 1
10-12 Wet Uniformering Loonbegrip
09-01 ST Nieuwsbrief Belastingplan 2013
19-11 ST Eindejaarstips 2012
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, I
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, I
28-06 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2012
28-06 ST Tips 3e kw 2012
16-05 ST Nieuwsbrief 2e kwartaal 2012
16-05 ST Tips 2e kwartaal 2012
07-02 ST Nieuwsbrief 1e kwartaal 2012
07-02 ST Tips 1e kwartaal 2012
31-01 ST Special Lonen 2012
02-11 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2011
02-11 ST Tips 4e kwartaal 2011
14-07 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2011
23-03 ST Tips 3e kwartaal 2011

ST Special lonen 2013

 

Inhoudsopgave

1. Inleiding.

2. Werkkostenregeling: deadline nadert

3. Stimuleringsmaatregelen

4. Levensloopregeling

5. Wet uniformering loonbegrip

6. Actualiteiten arbeidsrecht

7. Nice to know

8. Tarieven en bedragen 2013

 

Hoewel bij de samenstelling van deze nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het brede en algemene karakter van de nieuwsbrief, is deze niet bedoeld om alle informatie te verschaffen die noodzakelijk is voor het nemen van financiële beslissingen.


1. Inleiding

In deze nieuwsbrief leest u de belangrijkste regels op loongebied, met daarin verwerkt de wijzigingen voor 2013.

Belangrijkste wijzigingen

De belangrijkste wijzigingen voor het jaar 2013 hebben betrekking op:

  • de werkkostenregeling;
  • invoering Wet uniformering loonbegrip in 2013;
  • wijziging levensloopregeling;
  • stimuleringsmaatregelen;
  • actualiteiten arbeidsrecht;
  • overige actualiteiten.

Onze adviseurs informeren en adviseren u graag op loongebied. Dus heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen: neem gerust contact op.

 

2. Werkkostenregeling: deadline nadert

Per 1 januari 2011 is onder de naam werkkostenregeling het nieuwe regime voor vrije vergoedingen en verstrekkingen van kracht geworden. U kunt alleen nog in 2013 kiezen of u de werkkostenregeling gaat toepassen of dat u vooralsnog vasthoudt aan de bestaande regelgeving.

Inmiddels kan er al twee jaar met de werkkostenregeling worden gewerkt, maar slechts 1 op de 10 werkgevers past de werkkostenregeling nu al toe. Van de grote werkgevers (500 werknemers of meer) past slechts 3 op 10 de werkkostenregeling toe. Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat dit vooral wordt veroorzaakt door onduidelijkheid en onbekendheid. Behoort u tot de groep werkgevers die de regeling nog niet toepast? Let op: uiterlijk eind 2013 moet u klaar zijn voor de overstap naar de werkkostenregeling!

Zorg dat u, als u nog niet over bent, genoeg tijd uittrekt voor de implementatie. Uw organisatie kan namelijk voor grote uitdagingen komen te staan, aangezien de huidige vergoedingen en verstrekkingen in kaart moeten worden gebracht, arbeidsvoorwaarden wellicht moeten worden herzien en administraties ook opnieuw moeten worden ingericht. Een optimale samenwerking tussen HR, de loonadministratie en de financiële administratie is hiervoor cruciaal. U loopt bij het niet tijdig aanpassen van de administratie aan de werkkostenregeling het risico op onjuiste aangiften loonheffingen alsmede op eventuele naheffingen en boetes.

Het merendeel van de werkgevers (78%) denkt voldoende te hebben aan de vrije ruimte (algemeen forfait) binnen de werkkostenregeling om het vergoedingen- en verstrekkingenniveau belastingvrij te kunnen handhaven. Werkgevers in de bedrijfstakken detailhandel, horeca en communicatie vinden de vrije ruimte te beperkt.

Verhoging forfait per 1 januari 2013

Binnen de werkkostenregeling mocht u in 2012 maximaal 1,4% van de fiscale loonsom onbelast vergoeden en verstrekken aan uw werknemers (de vrije ruimte). Deze vrije ruimte is met ingang van 2013 met 0,1% verhoogd tot 1,5% van de fiscale loonsom. De voorgenomen verhoging naar 1,6% gaat definitief niet door. Een en ander hangt samen met het verdwijnen van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw uit de loonsom. Als gerekend wordt met 1,5% (percentage 2013) over de loonsom van 2012, dan wordt er te veel vrije ruimte berekend. De loonsom bestaat uit het loon waarover de loonbelasting wordt ingehouden (volgens de normale tarieftabellen, het anoniementarief of de tabel bijzondere beloning). Eindheffingsloon behoort daarom niet tot de grondslag. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt u loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. U kunt echter ook nog bepaalde zaken onbelast blijven vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen door gebruik te maken van de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen.

iPad kwalificeert als computer

Een iPad moet als computer worden aangemerkt, zo oordeelde Rechtbank Haarlem recentelijk. De overweging hierbij was dat de iPad door de werknemer niet (nagenoeg) geheel zakelijk wordt gebruikt, waardoor de werkgever niet aan de voorwaarden voldoet waaronder computers vrij van loonheffing kunnen worden verstrekt. Deze kwalificatievraag is van belang, omdat als de iPad zou vallen onder het begrip “telefoon, internet en dergelijke communicatiemiddelen”, de iPad belastingvrij kan worden verstrekt als het zakelijk gebruik van meer dan bijkomstig belang is. Is de iPad daarentegen een meer met een computer vergelijkbaar apparaat, dan kan de iPad alleen belastingvrij worden verstrekt als de iPad geheel of nagenoeg geheel zakelijk wordt gebruikt. Gelet op het formaat, het geheugen en de vele gebruiksmogelijkheden, is de iPad veeleer aan te merken als een (kleine) computer die ook geschikt is voor vele vormen van communicatie. 

3. Stimuleringsmaatregelen

Ook in 2013 gelden maatregelen om investeren in personeel te stimuleren.

Proefplaatsing opgerekt van drie naar zes maanden

Als een ziekte of handicap er de oorzaak van is dat u twijfelt of een sollicitant de werkzaamheden wel aankan, dan is een proefplaatsing mogelijk. Tijdens de proefplaatsing behoudt de werknemer het recht op zijn ZW- WIA- of WW-uitkering. U dient de aanvraag samen met uw werknemer bij het UWV in te dienen via het formulier ‘melding UWV proeftijd. U moet wel de intentie hebben om bij gebleken geschiktheid een arbeidsovereenkomst met de werknemer aan te gaan voor een periode van ten minste zes maanden. Een proefplaatsing is ook mogelijk bij een werkloze werknemer met een WW-uitkering, mits deze minimaal zes maanden werkloos is. U bent verplicht voor de werknemer een aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering af te sluiten. De arbeidsomvang dient minimaal twaalf uur per week te bedragen.   

Mobiliteitsbonussen voor oudere uitkeringsgerechtigden en arbeidsgehandicapten

Met ingang van 1 januari 2013 gelden de volgende stimuleringsmaatregelen:

  • De mobiliteitsbonus (premiekorting) voor het in dienst nemen van een uitkeringsgerechtigde ouder dan 50 jaar is van € 6.500 naar € 7.000 per jaar gegaan bij een werkweek van minimaal 36 uur. Bij een kortere werkweek geldt de mobiliteitsbonus pro rato.
  • De mobiliteitsbonus (premiekorting) voor het in dienst nemen van werknemers met een arbeidsbeperking is van € 2.042 naar € 7.000 per jaar gegaan, met dien verstande dat zij ten minste het minimumloon moeten verdienen en een werkweek van minimaal 36 uur moeten hebben. Bij een kortere werkweek geldt de mobiliteitsbonus pro rato.
  • De premiekorting voor jonggehandicapte medewerkers die met loondispensatie gaan werken, bedraagt nu € 3.500 per jaar.

De voormalige premiekorting voor het in dienst houden van 62-plussers van € 2.750 is zonder overgangsrecht komen te vervallen als gevolg van de invoering van bovengenoemde stimuleringsmaatregelen. De premiekorting wordt (per jaar) toegepast op de premie WAO/WIA/WW-Awf/Ufo en sectorfonds.

Dubbele premiekorting verdwenen

Door een wijziging in de Wet financiering sociale verzekeringen kunt u vanaf 2013 geen dubbele premiekorting meer krijgen. Tot 2013 mocht de premiekorting voor de oudere uitkeringsgerechtigde tegelijk met een eventuele premiekorting vanwege een arbeidsbeperking worden toegepast. Vanaf 2013 is dat echter niet meer mogelijk. Neemt u een oudere werknemer in dienst met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan mag u alleen nog de premiekorting voor arbeidsongeschikten toepassen.

Afdrachtvermindering S&O

De afdrachtvermindering S&O voor 2013 is qua percentage verlaagd naar 38% van het loon uit tegenwoordige dienstbetrekking dat betrekking heeft op speur- en ontwikkelingswerk (S&O-loon) tot maximaal € 200.000 (2012: € 110.000). Voor het resterende S&O-loon boven de € 200.000 bedraagt de afdrachtvermindering 14% met een absoluut maximum van € 14.000.000.

Voor starters is de afdrachtvermindering S&O in 2013 verlaagd naar 50% (2012: 60%) van het S&O-loon, gemaximeerd op € 200.000. Over het meerdere S&O-loon geldt voor starters eveneens 14%.

Afwijkingen in de zin van meer of minder uren moeten altijd bij Agentschap.nl worden gemeld. Geen melding kan leiden tot het opleggen van een boete. Er vindt alleen een correctie van de S&O-verklaring plaats bij minder uren. Verder vindt er een afronding van het S&O-uurloon plaats op hele euros in plaats van op € 5.  

Tip

Een aanvraag Afdrachtvermindering S&O doet u via Agentschap NL. U kunt hier ook terecht voor begeleiding, bemiddeling en advies voor programma’s op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Meer informatie vindt u op www.agentschapnl.nl.

Afdrachtvermindering onderwijs

De afdrachtvermindering onderwijs kan worden toegepast als een opleiding wordt gevolgd in het kader van de beroepsbegeleidende leerweg (BBL), de beroepsopleidende leerweg (BOL) of werkend-leren op hbo-niveau. In het regeerakkoord tussen VVD en PvdA is afgesproken dat de afdrachtvermindering onderwijs in 2014 in zijn geheel wordt afgeschaft en zal worden vervangen door een subsidieregeling. Dit betekent dat de afdrachtvermindering onderwijs in 2013 nog wel gewoon van kracht is. Wel worden ter dekking van de gemiste besparing de bedragen van de afdrachtvermindering onderwijs met 3,41% verlaagd.

4. Levensloopregeling

Werknemers die op 31 december 2011 een saldo van minimaal € 3.000 in hun levenslooptegoed hadden staan, mogen hun levenslooptegoed vanaf 2013 ook voor andere doelen dan verlof gebruiken. U moet het tegoed bij opname wel volledig belasten. Alleen als uw werknemers dit jaar hun volledige levensloopaanspraken – inclusief de in het verleden opgebouwde levensloopverlofkorting – in één keer opnemen, hoeft u maar over 80% van het tegoed dat op 31 december 2011 op hun levenslooprekening stond, loonheffing te betalen. Alles wat uw werknemer ná 31 december 2011 heeft ingelegd, moet u wel volledig belasten. Deze versoepeling is ingegeven doordat de vitaliteitsregeling die per 1 januari 2013 ingevoerd zou worden, niet doorgaat. Hierdoor is de mogelijkheid om het levensloopsaldo in 2013 door te storten naar de vitaliteitsregeling, waardoor het vrij opneembaar zou worden, komen te vervallen. Het einde van de levensloopregeling is ook in zicht: per 1 januari 2022 zal de levensloopregeling ten einde komen. Werknemers die op 31 december 2011 een levenslooptegoed van minimaal € 3.000 hadden, mogen dit tegoed tot en met 31 december 2021 jaarlijks nog aanvullen.

Werknemers die op 31 december 2011 minder dan € 3.000 op hun levenslooprekening hadden staan, mochten al niet meer inleggen in hun levensloopregeling. Het tegoed is met ingang van 1 januari 2013 vrij gevallen. Ook dit tegoed is voor 80% belast voor de loonheffing. Heeft uw werknemer echter op 1 januari 2013 als gevolg van ontvangen rente een hoger tegoed dan op 31 december 2011, dan moet u over het meerdere de volledige loonheffing afdragen.

5. Wet uniformering loonbegrip

Wet uniformering loonbegrip
De Wet uniformering loonbegrip (WUL) is per 1 januari 2013 ingegaan. Dit brengt veranderingen met zich mee die u als werkgever wel op uw netvlies moet hebben staan. Het uniforme loonbegrip heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de bijtelling privégebruik auto, de levensloopregeling en de vergoeding van de inkomensafhankelijk bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Maar er zijn nog meer wijzigingen door de invoering van de wet. Zorg dat u hiervan op de hoogte bent.

Huidige loonbegrippen
Tot 2013 werd er gewerkt met verschillende loonbegrippen:

brutoloon

 

werknemersbijdragepensioenpremie                  

-

brutoloon sociale verzekeringen (brutoloon SV) / loon voor de werknemersverzekeringen

 

levensloop

-

werknemersbijdrage premies werknemersverzekeringen (nu op nihil)

-

opname levensloop

+

bijtelling auto                                                  

+

loon voor de zorgverzekeringswet

 

vergoeding Zvw                                               

+

loon voor de loonheffingen (loon voor de LH)

 

loonheffingen                                                   

-

netto loon

 

Nieuw loonbegrip
De WUL houdt in dat er één loonbegrip is gekomen voor de loonbelasting/premies volksverzekeringen (loonheffing), premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Met andere woorden: het brutoloon SV = loon voor de Zvw = loon voor de LH.

Het loonstrookje is voor zowel u als uw werknemer stukken eenvoudiger in 2013. Het loonstrookje is immers korter en duidelijker, omdat de verschillende ingewikkelde tussenberekeningen om van het bruto- naar het nettoloon te gaan, zijn komen te vervallen alsmede de correcties bij meerdere dienstbetrekkingen. Zoals eerder opgetekend, heeft de WUL gevolgen voor:

  1. De aftrekbaarheid van de eigen bijdrage werknemersverzekeringen
  2. De bijtelling privégebruik auto
  3. De vergoeding Zorgverzekeringswet
  4. De levensloopregeling

1. Eigen bijdrage werknemersverzekeringen
De premie voor het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf) bestaat uit een werkgeversdeel en een werknemersdeel (0%). Tevens is er sprake van een premievrije voet, een franchise. Vanaf 2013 bestaat de premie Awf alleen nog uit een werkgeversdeel. Het werknemersdeel is definitief komen te vervallen, evenals de franchise. De evenredige premieverdeling (EVP), oftewel de teruggaaf van werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw via de Belastingdienst (als er sprake is van een werknemer die bij meerdere werkgevers werkt), is eveneens komen te vervallen.

2. Privégebruik auto
Tot 2013 vormde de waarde van het privégebruik van de auto loon voor LH/Zvw, maar geen loon voor de werknemersverzekeringen.

Thans vormt de waarde van het privégebruik van de auto loon voor alle heffingen. Als er ten onrechte gebruik wordt gemaakt van de ’verklaring geen privégebruik auto’ of ’uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’, zal er een naheffing van de LH/Zvw/premies voor de werknemersverzekeringen plaatsvinden bij de werknemer. Naheffing vindt echter plaats bij u als u op de hoogte was van het privégebruik.

3. Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
De bijdrage voor Zvw werd ingehouden op het nettoloon. U vergoedde deze (hoge) bijdrage (7,1% in 2012) aan uw werknemer. Deze vergoeding vormde loon voor de LH, maar geen loon voor Zvw/Wnv.  De verrekening van premies en bijdragen is per 2013 komen te vervallen. De Belastingdienst betaalde via de evenredige premie- en bijdrageverrekening (EBV) te veel afgedragen premies en bijdragen na afloop van het kalenderjaar terug aan werkgevers. Veelal betrof het te veel betaalde premie Zvw. Dit was aan de orde bij een werknemer met meerdere werkgevers. Als gevolg van de invoering van de WUL hoeft u deze restituties niet meer te verwerken in uw loonadministratie.

De lage bijdrage Zvw (5% in 2012) die van toepassing is bij pensioenuitkeringen en lijfrentes, werd ingehouden op het nettoloon. Het was ook mogelijk dat er rechtstreeks aan de werknemer een teruggaaf plaatsvond door middel van EBV.

Door de invoering van de WUL is er sprake van een werkgeversheffing: u draagt bij loon uit tegenwoordige dienstbetrekking direct de hoge inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (7,75% in 2013) af aan het Zorgverzekeringsfonds. Een en ander gaat dus geheel buiten de werknemer en diens loonstrook om. Er vindt in 2013 nog wel EBV plaats over 2012.

In 2013 blijft de lage bijdrage (5,65%) voor de Zvw een werknemersbijdrage. Voor de werknemersbijdrage blijft de EBV bestaan. Het maximum bijdrageloon geldt voor de werkgeversheffing en de werknemersbijdrage afzonderlijk.

4. De levensloopregeling
Tot 2013 was de inleg van de werknemer voor de LH/Zvw wel aftrekbaar, maar niet voor de werknemersverzekeringen. De inleg van de werkgever vormde voor de LH/Zvw geen loon, maar wel voor de werknemersverzekeringen. Bij de opname van het levenslooptegoed was er wel sprake van loon voor de LH/Zvw, maar niet voor de werknemersverzekeringen. 

Nu is de inleg van de werknemer aftrekbaar voor alle heffingen en is de eventuele inleg van de werkgever onbelast. Wordt er levenslooptegoed opgenomen, dan is wel sprake van loon voor alle heffingen.

Loonstrook in 2013
De loonstrook ziet er in 2013 als volgt uit:

Brutoloon

 

Werknemersbijdrage pensioenpremie

-

Inhouding levensloop

-

Opname levensloop

+

Bijtelling privégebruik auto                    

+

Loon voor de werknemersverzekeringen / loon voor de Zvw / loon voor de loonheffing

 

Uitzonderingen
Er blijven nog uitzonderingen bestaan op het uniforme loonbegrip. Het is niet gelukt de uniformering op alle fronten door te voeren. Zo kan iemand die in Nederland woont en in het buitenland werkt in Nederland verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen, maar niet onder de Nederlandse loonheffingen vallen. Er is dan geen inhoudingsplicht bij de werkgever, maar betrokkene is wel verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

Loon dat een werknemer uit vroegere dienstbetrekking ontvangt (denk bijvoorbeeld aan een pensioenuitkering of VUT), is ook in 2013 geen SV-loon.

Eindheffingsloon is ook in 2013 in beginsel alleen loon voor de loonbelasting/premies volksverzekeringen. Er hoeven dus geen inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en werknemersverzekeringen over berekend te worden. Eindheffingsloon wegens een naheffingsaanslag is wel loon voor de premies werknemersverzekeringen.

Als iemand van 61 jaar of ouder levenslooptegoed opneemt, laat dit het volgende van het uniform loonbegrip afwijkende beeld zien:

Brutoloon

 

Werknemersbijdrage pensioenpremie

-

Bijtelling privégebruik auto                               

+

Loon werknemersverzekeringen 

 

Opname levensloop (loon uit vroegere dienstbetrekking)                                              

+

loon voor de Zvw/loonheffing 

 

Invoering tijdelijke heffingskortingen
Het doel van de WUL is dat werknemers er netto niet op voor- of achteruitgaan. Om die reden zijn wat aanpassingen doorgevoerd in de heffingskortingen. Er is een tijdelijke heffingskorting voor personen met een pensioen- of VUT-uitkering die op het einde van het kalenderjaar nog geen 65 jaar zijn. Als voorwaarde geldt wel dat de uitkering moet vallen onder de werknemersbijdrage Zvw. Slechts één werkgever mag de tijdelijke heffingskorting toepassen. Dit is noodzakelijkerwijs niet de werkgever die de overige heffingskortingen toepast. De werknemer/uitkeringsgerechtigde moet schriftelijk opgeven welke werkgever de tijdelijke heffingskorting mag toepassen. De heffingskorting geldt alleen voor de loonbelasting, dus niet voor de premies volksverzekeringen.

Deze tijdelijke heffingskorting ziet er als volgt uit:

Jaar

Percentage

Maximum

2013

1% van de uitkering

€ 182

2014

0,67% van de uitkering

€ 121

2015

0,33% van de uitkering

€ 61

Auto van de zaak en uitkering
Heeft uw werknemer naast zijn inkomen uit het dienstverband met u ook een uitkering, zoals een WIA-uitkering, en tevens een auto van de zaak waarvoor een bijtelling geldt, dan ontvangt uw werknemer vanaf 1 januari 2013 waarschijnlijk een lagere uitkering. Het UWV heeft werknemers hierover al in 2012 geïnformeerd. Vanaf 1 januari 2013 telt immers de bijtelling mee bij de inkomsten die het UWV van de uitkering aftrekt. Dit betekent dat het UWV een hoger bedrag van de uitkering aftrekt waardoor de uitkering lager kan worden. Deze wijziging is het gevolg van de WUL.

Voorbeeld gevolgen WUL

Sonja heeft recht op een WIA-uitkering van € 1.500 en daarbij een inkomen van € 1.000. 70% van deze € 1.000, dus € 700, wordt in mindering gebracht op haar uitkering. Sonja ontvangt dus een uitkering van (€ 1.500 - € 700) € 800. Stel de bijtelling bedraagt € 500. In de nieuwe situatie telt dit mee als inkomen.

Het totale inkomen van Sonja wordt dan (€ 1.000 + € 500) € 1.500. Vervolgens wordt 70% van deze € 1.500 op haar uitkering in mindering gebracht. Dat is € 1.050. Dit betekent dat Sonja dus een uitkering van (€1.500 - € 1.050) € 450 ontvangt. Vanaf 1 januari 2013 ontvangt zij dus (€ 800 - € 450) € 350 minder uitkering dan in 2012.

Aandachtspunten:
Bijtelling auto uit pensioengrondslag
In sommige (bedrijfstak)pensioenregelingen is het pensioengevend loon gebaseerd op het loon SV.  Het privévoordeel van de auto van de zaak wordt niet altijd uitgesloten. Dit betekent vanaf 2013 dat ook over de bijtelling van de auto pensioen wordt opgebouwd. Dit kan leiden tot onzuivere pensioenaanspraken met daaraan gekoppeld fiscale gevolgen. U moet dus nagaan of uw pensioenreglement is aangepast in die zin dat in het vervolg pensioen wordt opgebouwd over de uniforme heffingsgrondslag minus het voordeel van het privégebruik van de auto van de zaak. Bent u aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds, dan is het raadzaam contact op te nemen met dit pensioenfonds. 

Hogere kosten in verband met bijtelling auto
Heeft u veel werknemers – met een inkomen beneden de premieloongrens – die een auto van de zaak hebben, dan gaat u vanaf 2013 beduidend meer betalen als gevolg van de bijtelling van de auto bij het loon.

Hogere kosten bij parttimers en werknemers met lage lonen
Het vervallen van de WW-franchise (zie onder punt 1) betekent voor u een forse kostenverhoging als u veel parttimers en/of werknemers met lage lonen in dienst hebt. Dit ondanks de verlaging van het premiepercentage. Bij deze werknemers kon u immers tot 2013 nog wel de volledige franchise toepassen waardoor u veelal geen Awf-premie voor hen hoefde af te dragen.  

WIA-premie na achttien maanden levensloopverlof
Tot 2013 werd een werknemer die langer dan achttien maanden levensloopverlof opnam, voor de WIA niet langer als werknemer beschouwd. Dit betekende dat u geen WIA-premies meer hoefde te betalen en uw werknemer geen recht meer had op een WIA-uitkering. Deze situatie is in strijd met het uniforme loonbegrip, omdat de overige premies nog wel verschuldigd zijn. In de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) is daarom per 2013 bepaald dat u ook na achttien maanden levensloopverlof WIA-premie moet blijven afdragen. De werknemer bouwt echter geen uitkeringsrechten op over die langere periode.

Loonstaat vrijwel ongewijzigd
Hieronder treft u de loonstaat aan zoals deze er in 2013 uitziet. U ziet dat bepaalde kolommen als gevolg van de invoering van de WUL zijn vervallen, namelijk: 

  • kolom 6 (totaal kolom 3, 4 en 5)
  • kolom 9 (loon in geld uitsluitend voor de LB/PVV)
  • kolom 10 (loon anders dan in geld, uitsluitend voor de LB/PVV)
  • kolom 11 (ingehouden premie WW en vereveningsbijdrage)
  • kolom 13 (loon, uitsluitend voor de LB/PVV)

Voor werknemers uit tegenwoordige dienstbetrekking zijn in 2013 de bedragen in kolom 8, 12 en 14 gelijk. Daarin staat het uniform heffingsloon. In de rubriek ‘gegevens voor de tabeltoepassing’ vult u normaliter in of u de loonheffingskorting toepast voor uw werknemer. Vanaf 2013 kunt u ook invullen of u de jonggehandicaptenkorting of de tijdelijke heffingskorting wilt toepassen.

6. Actualiteiten arbeidsrecht

Een overzicht van enkele actualiteiten die voor u van belang kunnen zijn.

Waarde vakantiedagen bij einde dienstverband

Bij het einde van het dienstverband hebben werknemers soms nog een aanzienlijk aantal niet genoten vakantiedagen. In de wet is geregeld dat een werknemer in dat geval recht heeft op uitbetaling van zijn niet genoten vakantiedagen. Tevens is de werkgever verplicht bij einde van het dienstverband een verklaring af te geven waarin staat hoeveel vakantiedagen de werknemer uitbetaald heeft gekregen. Deze dagen kan hij vervolgens bij een eventuele nieuwe werkgever onbetaald opnemen. Dit omdat hij ze immers al uitbetaald heeft gekregen. Maar hoeveel is één vakantiedag waard? Met andere woorden: welk bedrag dient u voor de niet genoten vakantiedagen uit te keren?

Wettelijk is bepaald dat de vergoeding voor niet genoten vakantiedagen gelijk moet zijn aan het bedrag van het laatstverdiende loon over de periode overeenkomstig de nog openstaande vakantie (artikel 7:641 BW). Dit betekent feitelijk dat één vakantiedag één dag loon waard is. Echter, in de wet is niet expliciet gemaakt wat onder het ‘laatstverdiende loon’ moet worden verstaan. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het gaat om het gehele overeengekomen loon tussen werkgever en werknemer. In de lagere rechtspraak is hier verder invulling aan gegeven. Concreet komt het erop neer dat een werknemer niet alleen recht heeft op het basissalaris vermeerderd met de vakantiebijslag, maar dat het basissalaris ook vermeerderd dient te worden met een eventuele ploegentoeslag en een dertiende maand.

Volgens het Europese Hof moet onder ‘vakantieloon’ ook worden begrepen alle componenten die intrinsiek samenhangen met de taken van de werknemer en waarvoor hij een financiële vergoeding ontvangt. Denk hierbij aan een bonus die afhankelijk is van de te behalen individuele resultaten.

Rechtbank Amsterdam was zelfs van mening dat onder loon ook verstaan moest worden het werkgeversaandeel van de pensioenpremie. Dit met als overweging dat als de werknemer nog in dienst was geweest en de vakantiedagen had opgenomen, de werkgever tijdens deze periode het werkgeversdeel pensioenpremie zou hebben doorbetaald.

Kortom, het is zaak extra alert te zijn bij de uitbetaling van vakantietegoeden en daar op voorhand duidelijke afspraken over te maken.

Hardere aanpak frauderende burgers en bedrijven

De Eerste Kamer is op 2 oktober 2012 akkoord gegaan met een hardere aanpak van burgers die frauderen met uitkeringen. De frauderende uitkeringsontvanger krijgt vanaf 1 januari 2013 een boete die tienmaal hoger is dan de huidige boetes. Uitkeringsontvangers lopen bij herhaalde fraude bovendien het risico dat zij maximaal vijf jaar geen uitkering ontvangen.

Ook bedrijven die arbeidsmarktwetten overtreden, worden strenger bestraft. Bij recidive, dus als er herhaaldelijk wordt gefraudeerd, worden de boetes verdubbeld. Mocht u daarna nogmaals in de fout gaan, dan kunt u een nog hogere boete krijgen en kunnen de activiteiten zelfs worden stilgelegd. U kunt hierbij concreet denken aan overtredingen van de Arbeidstijdenwet, van de verplichting aan een uitzendkracht minimaal het minimumloon te betalen, aan de vanaf 1 juli 2012 geldende verplichting te werken met inleners die als zodanig staan ingeschreven in het Handelsregister van de KvK, et cetera. De maatregelen moeten de groeiende groep hardnekkige fraudeurs, die ook voor steeds grotere bedragen fraudeert, afschrikken.

Nieuwe wetgeving in de maak voor 65-plussers

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een wetsvoorstel ingediend waarin de regels om AOW-gerechtigden te laten (door)werken, worden versoepeld. De beoogde invoeringsdatum is 1 juli 2013.

Hieronder een overzicht van een aantal van de aangekondigde maatregelen:

  • er komt maximaal 6 weken in plaats van 104 weken loondoorbetalingsverplichting bij ziekte voor de AOW-gerechtigde;
  • voor werkgevers worden de re-integratieverplichtingen voor AOW-gerechtigden beperkt;
  • voor AOW-gerechtigden zullen de bepalingen van het wettelijk minimumloon rechtstreeks van toepassing worden. Nu geldt de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag tot de leeftijd van 65 jaar;
  • de mogelijkheid om tijdelijke contracten aan te gaan met AOW-gerechtigden wordt verruimd, zodat er minder snel sprake zal zijn van een verplichte omzetting in een contract voor onbepaalde tijd.

Verder wordt wettelijk geregeld dat een arbeidsovereenkomst tussen een werkgever en een werknemer automatisch eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd (die vanaf 1 januari 2013 stapsgewijs verhoogd zal gaan worden) als daarover geen andere afspraken tussen werkgever en werknemer zijn gemaakt. De Hoge Raad heeft uitgemaakt dat een dergelijke ontbindende voorwaarde, die thans door veel werkgevers in arbeidsovereenkomsten met medewerkers wordt opgenomen (ook wel bekend onder de noemer ‘pensioenontslagbeding’), toelaatbaar is. Genoemde regel zal alleen gaan gelden voor de marktsector, omdat het voor overheidspersoneel vaak al geregeld is wanneer een dienstverband automatisch eindigt. De overige maatregelen gelden zowel voor de marktsector als de publieke sector. Werkgever en werknemer kunnen ook in de nieuwe wetgeving onderling afspreken de arbeidsovereenkomst op een bepaalde wijze voort te zetten na de AOW-leeftijd.

Tip

Het is raadzaam na te gaan op welk moment de contracten voor onbepaalde tijd met uw medewerkers eindigen. Als daar nog is aangehaakt bij de leeftijd van 65 jaar, kan er immers een gat ontstaan tussen einde arbeidsovereenkomst en ingangsdatum AOW. Het is zaak hier nadere afspraken over te maken.

Bekorting geldigheidsduur tewerkstellingsvergunning

De geldigheidsduur van de tewerkstellingsvergunning zal in de loop van 2013 worden bekort van drie naar één jaar. Tevens kan een tewerkstellingsvergunning worden geweigerd als u in het verleden bent veroordeeld wegens het overtreden van de arbeidswetgeving.

Gezondheidsvragen niet toegestaan

Vanaf 1 oktober 2012 mag u geen vragen stellen aan een sollicitant over diens gezondheid of zijn/haar ziekte(verzuim). Dit is nu duidelijker dan voorheen opgenomen in de Wet op de medische keuringen.

Gewijzigde indeling rechterlijke macht

We hebben nu nog negentien rechtbanken, met elk een eigen werkgebied (arrondissement). Dat worden er straks tien. Dus tien arrondissementen en tien rechtbanken. Vanaf 1 januari 2013 kennen we de volgende arrondissementen/rechtbanken met als zittingsplaatsen: 

  1. Amsterdam (zittingsplaats Amsterdam);
  2. Den Haag (zittingsplaatsen Gouda, ‘s-Gravenhage en Leiden);
  3. Limburg (zittingsplaatsen Maastricht en Roermond);
  4. Midden-Nederland (zittingsplaatsen Almere, Amersfoort, Lelystad en Utrecht);
  5. Noord-Holland (zittingsplaatsen Alkmaar, Haarlemmermeer, Haarlem en Zaanstad);
  6. Noord-Nederland (zittingsplaatsen Assen, Groningen en Leeuwarden);
  7. Oost-Brabant (zittingsplaatsen Eindhoven en 's-Hertogenbosch);
  8. Oost-Nederland (zittingsplaatsen Almelo, Apeldoorn, Arnhem, Enschede, Nijmegen, Zutphen, Zwolle);
  9. Rotterdam (zittingsplaatsen Dordrecht en Rotterdam);
  10. Zeeland/West-Brabant (zittingplaatsen Bergen op Zoom, Breda, Middelburg en Tilburg).

 Deze indeling kan consequenties hebben waar het gaat om de vraag waar een zaak moet worden aangebracht. Het is van belang hier goed naar te (laten) kijken. Ook de benaming wordt anders, nu de sector kanton waar arbeidszaken ingediend worden komt te vervallen. Dagvaardingen en verzoekschriften zullen in het vervolg als volgt moeten worden geadresseerd: aan de kantonrechter van de Rechtbank…, locatie…………of aan de Rechtbank……., kamer voor kantonzaken, locatie…

Verval kortingsmaand bij ontbindingsprocedure

Wettelijk is geregeld dat als een arbeidsovereenkomst eindigt door opzegging na verkregen toestemming van UWV WERKbedrijf of als gevolg van een ontbinding door de kantonrechter, de (fictieve) opzegtermijn met één maand mag worden verkort. Er moet dan wel minimaal een maand overblijven. Deze kortingsmaand is bedoeld als compensatie voor de tijd die gemoeid is met de ontslagprocedure. Als gevolg van de invoering van de Wet vereenvoudiging regelingen UWV is deze kortingsmaand bij een keuze voor de ontbindingsprocedure met ingang van 1 januari 2013 komen te vervallen. Het is dus niet meer nodig de afspraken die zijn gemaakt in een beëindigingsovereenkomst nog te laten formaliseren via de kantonrechter om op die manier de (fictieve) opzegtermijn met een maand te bekorten. Is het ontbindingsverzoek echter ingediend vóór 1 januari 2013, dan is, ook al wordt de arbeidsovereenkomst pas in 2013 ontbonden, toch de kortingsmaand nog van toepassing.

7. Nice to know

AOW-leeftijd verhoging

Per 1 januari 2013 wordt de AOW-gerechtigde leeftijd verhoogd tot de leeftijd van 65 jaar plus één maand. Dit betekent dat de verzekeringsplicht en de premieplicht voor de werknemersverzekeringen ook doorlopen tot en met de dag voorafgaand aan de AOW. Ook de betaling van de werkgeversheffing Zvw duurt een maand langer. Vanaf 30 november 2013 gaat de AOW-leeftijd pas twee maanden na de leeftijd van 65 jaar in. Dus:

Op 12 mei 2013 65 jaar:            AOW op 12 juni 2013

Op 5 december 2013 65 jaar:    AOW op 5 februari 2014

Wat ongewijzigd blijft, is de AOW-opbouw gedurende vijftig jaar. 

Deskundigenoordelen UWV fors duurder

Het UWV heeft vanaf 1 januari 2013 de kosten van het deskundigenoordeel gesteld op € 100 voor de werknemer en op € 400 voor de werkgever. Dit betekent voor de werknemer een verhoging van € 50 en voor de werkgever van € 350. Het UWV heeft het Besluit kosten aanvraag deskundigenoordeel 2005 (uitvoeringsbesluit UWV) aangepast.

Het deskundigenoordeel kan door een werkgever of een werknemer bij het UWV worden aangevraagd in situaties waarbij het re-integratieproces dreigt vast te lopen vanwege een verschil in inzicht. Er bestaan verschillende deskundigenoordelen, te weten:

-       deskundigenoordeel passende arbeid;

-       deskundigenoordeel ziek/niet-ziek;

-       deskundigenoordeel re-integratie-inspanningen;

-       deskundigenoordeel bij ontslag.

16%-crisisheffing

In de aangifte loonheffingen van maart 2013 zal over de lonen van werknemers – voor zover die in 2012 hoger lagen dan € 150.000 – een eenmalige eindheffing van 16% verschuldigd zijn. Bij het bepalen van het loon wordt aangesloten bij het loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.

75% pseudo-eindheffing over vertrekvergoedingen

U moet als werkgever belasting betalen wanneer u een werknemer bij zijn ontslag een excessieve vertrekvergoeding geeft. Deze werkgeversheffing over hoge vertrekvergoedingen is in 2013 verhoogd van 30% naar 75%. Deze belasting (pseudo-eindheffing) betaalt u alleen voor zover de vertrekvergoeding hoger is dan het toetsloon. Het moet gaan om een toetsloon van minimaal € 531.000. Onder toetsloon wordt verstaan het loon in het tweede kalenderjaar voorafgaand aan het ontslagjaar (tenzij de dienstbetrekking korter is).

Tijdsevenredige herleiding premiedeel heffingskortingen

Een werknemer die slechts een deel van het jaar in Nederland sociaal verzekerd is, is premie volksverzekeringen verschuldigd op basis van tijdsevenredige onderworpenheid. Er bestond echter recht op het volledige premiedeel van de heffingskortingen voor de AOW, de Anw en de AWBZ. Met ingang van 2013 worden deze heffingskortingen tijdsevenredig herleid als de werknemer maar een deel van het jaar in Nederland verzekerd is.

Bijtellingspercentages voor auto’s

Sinds 1 juli 2012 zijn de CO2-grenzen voor het 14%-tarief (zeer zuinige auto’s) en het 20%-tarief (zuinige auto’s) van de bijtelling auto van de zaak aangescherpt. Jaarlijks (vanaf 1 januari 2013) vindt er in januari een aanpassing plaats.

Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 zijn dan wel worden aangeschaft, geldt gedurende zestig maanden een 0%-tarief voor de bijtelling. Op auto’s die al vóór 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is – voor zover ze daar nog geen recht op hadden – vanaf 1 januari 2012 het 0%-tarief van toepassing tot 1 januari 2017.

Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015 worden aangeschaft, geldt gedurende zestig maanden een 7%-tarief voor de bijtelling.

Het nog bestaande onderscheid in CO2-grenzen voor benzine en diesel zal de komende jaren steeds meer naar elkaar toe groeien en uiteindelijk in 2015 verdwijnen.

Tabel CO2-uitstoot:

 

2011

juli 2012

2013

2014

2015

Benzine

 

 

 

 

 

14% bijtelling

< 111

< 103

< 96

< 89

< 83

20% bijtelling

111-140

103-132

96-124

89-117

83-110

25% bijtelling

> 140

> 132

> 124

> 117

>110

 

 

 

 

 

 

Diesel

 

 

 

 

 

14% bijtelling

< 96

< 92

< 89

< 86

< 83

20% bijtelling

96-116

92-114

89-112

86-111

83-110

25% bijtelling

> 116

> 114

> 112

> 111

> 110

Bovenstaande percentages en termijnen zijn gekoppeld aan het kentekenbewijs. Wisselt de auto van eigenaar of stelt u de auto aan een andere werknemer ter beschikking, dan blijven ze gelden.

Wijziging aanvragen VAR

Vanaf 2014 verloopt de aanvraag voor een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) anders. De huidige aanvraagprocedure komt te vervallen. Er wordt een webmodule ontwikkeld waarmee op ieder moment de beoordeling van (verwachte) feiten en omstandigheden kan worden getoetst, zodat er direct uitsluitsel gegeven kan worden welke VAR van toepassing is. Met deze webmodule moet ieder jaar opnieuw de VAR worden aangevraagd. Het kabinet wil de webmodule plaatsen bij de Kamer van Koophandel. Hierdoor kan inschrijving in het handelsregister en invulling van de webmodule plaatsvinden bij één loket.

Geen garantieverklaring meer nodig voor eigenrisicodragerschap ZW

Bent u voornemens eigenrisicodrager voor de ZW te worden, dan hoeft u niet langer een garantieverklaring mee te sturen bij uw aanvraag aan de Belastingdienst.

Ziek uit dienst registreren

Als gevolg van de invoering van de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters, is het voor u van belang geworden in kaart te brengen welke medewerkers met een tijdelijk contract vanaf 2012 ziek uit dienst zijn gegaan. Dit omdat u met een vertraging van twee jaar, dus vanaf 2014, de ZW-uitkeringen van deze categorie doorberekend zult gaan krijgen in de vorm van een premiestijging. De huidige ZW-uitkeringen van werknemers zonder werkgever worden bekostigd vanuit de sectorpremie. Er komt in 2014 premiedifferentiatie in de ZW. Er zal daarbij een onderverdeling in drie categorieën worden gemaakt:

  1. grote werkgevers (≥ 100 x de gemiddelde loonsom) betalen dan een individuele gedifferentieerde ZW-premie;
  2. middelgrote werkgevers (tussen 10-100 x de gemiddelde loonsom) gaan een combinatie van een individuele gedifferentieerde premie en een sectorale premie betalen;
  3. kleine werkgevers (< 10 x de gemiddelde loonsom) betalen dan alleen een sectorale premie.

Gebruikelijk loon directeur-grootaandeelhouder (dga)

Het gebruikelijk (fictief) loon voor een dga bedraagt in 2013 € 43.000 (2012: € 42.000). Het is formeel alleen toegestaan een lager loon uit te keren aan de dga als dit met de inspecteur is overeengekomen.

In sommige situaties mag het loon van de dga afwijken van deze gebruikelijkloongrens. Als de dga aannemelijk kan maken dat voor zijn werkzaamheden een loon lager dan € 43.000 gebruikelijk is, mag dat lagere loon uitgekeerd worden. Hetzelfde geldt voor een loon hoger dan € 43.000. Als u aannemelijk kunt maken dat bij soortgelijke dienstbetrekkingen een hoger loon gebruikelijk is, wordt het loon van de dga in 2013 gelijkgesteld aan 70% van het hogere gebruikelijk loon met een ondergrens van € 43.000 óf aan het loon van de meestverdienende werknemer in de onderneming.

 
8. Tarieven en bedragen 2013

Tot slot enkele relevante tarieven die gelden voor het jaar 2013.

Belastingpercentages

Schijf

Loon jaarbasis

 

 

 

 

Tot 65 jaar

65 jaar en ouder en geboren in of na 1946

1

tot en met € 19.645

37,00%

19,10%

2

€ 19.646 tot en met € 33.363

42,00%

24,10%

3

€ 33.364 tot en met € 55.991

42,00%

42,00%

4

€ 55.992 of meer

52,00%

52,00%

Voor geboortejaren vóór 1946 gelden andere tariefschijven:

Schijf

Loon jaarbasis

 

 

 

geboren vóór 1946

1

tot en met € 19.645

19,10%

2

€ 19.646 tot en met € 33.555

24,10%

3

€ 33.556 tot en met € 55.991

42,00%

4

€ 55.992 of meer

52,00%

Bedrijfskantine (oude regeling vergoedingen en verstrekkingen)      

  • warme maaltijd € 4,45;
  • koffiemaaltijden € 2,30.

Bedrijfskantine (werkkostenregeling)

Standaardbedrag (ongeacht type maaltijd): € 3,05 (2012: € 2,95).

Bij het onderbrengen van de maaltijd als eindheffingsloon in de vrije ruimte, is het niet nodig de maaltijden per werknemer te administreren. Het bijhouden van een totaal aantal maaltijden van werknemers is voldoende.

Consumpties tijdens werktijd

Vrijgestelde vergoeding (geen maaltijden):

  • maximaal € 2,75 per week;
  • maximaal € 0,55 per dag.

Heffingskortingen per jaar

  • algemene heffingskorting voor werknemers jonger dan 65 jaar: € 2.001;
  • algemene heffingskorting voor werknemers van 65 jaar of ouder: € 1.034;
  • maximale arbeidskorting lagere inkomens € 1.723 voor werknemers jonger dan 65 jaar;
  • maximale arbeidskorting hogere inkomens € 550 voor werknemers jonger dan 65 jaar;
  • maximale arbeidskorting lagere inkomens € 890 voor werknemers ouder dan 65 jaar;
  • maximale arbeidskorting hogere inkomens € 284 voor werknemers ouder dan 65 jaar;
  • jonggehandicaptenkorting: € 708;
  • ouderenkorting € 1.032, bij een inkomen van € 35.450 of meer is de ouderenkorting
    € 150;
  • levensloopverlofkorting € 205.

Maximumdagloon

Het maximum(uitkerings)dagloon bedraagt per 1 januari 2013 € 194,85. Vermenigvuldigd met 261 loondagen, is dit op jaarbasis € 50.855,85. Het maximumpremiedagloon is € 195,58 per dag. Het maximumpremieloon op jaarbasis is € 50.853,00.

Minimum(jeugd)lonen

De minimum(jeugd)lonen bedragen per 1 januari 2013 (bruto per maand, per week en per dag, in euro’s, exclusief vakantiebijslag): 

 

Maand

 Week

Dag

Vanaf 23 jaar

€ 1.469,40

€ 339,10

€ 67,82

22 jaar

€ 1.249,00

€ 288,25

€ 57,65

21 jaar

€ 1.065,30

€ 245,85

€ 49,17

20 jaar

€ 903,70   

€ 208,55

€ 41,71

19 jaar

€ 771,45

€ 178,05

€ 35,61

18 jaar

€ 668,60

€ 154,30

€ 30,86

17 jaar

€ 580,40

€ 133,95

€ 26,79

16 jaar

€ 506,95

€ 117,00

€ 23,40

15 jaar

€ 440,80

€ 101,75

€ 20,35

Personeelsleningen
In 2013 is er geen te belasten rentevoordeel bij een personeelslening indien de werknemer ten minste 3% rente betaalt over het geleende bedrag. Als u de werkkostenregeling toepast, dan geldt de normrente niet. Het rentevoordeel bij personeelsleningen is dan belast tegen de waarde in het economisch verkeer. Deze waarde bepaalt u door de rente van verschillende banken te vergelijken. De gemiddelde rente is de waarde in het economisch verkeer.

Premiepercentages

Hieronder volgt een overzicht van de premiepercentages voor 2013: 

 

2012

2013

WAO/WIA basispremie (AOF)          

5,05

4,65

Awf-premie

4,55

1,70

ZVW-inkomensafhankelijke bijdrage werkgevers 7,10

7,75

Sectorfonds gemiddeld 2,27

2,76

Werkgeversbijdrage Kinderopvang

0,50

0,50

   

 

 

Maximumbijdrageloon ZVW per jaar

€ 50.064,00

€ 50.853,00

Franchise AWF-premie per jaar

€ 17.229,00

vervallen

Maximumpremieloon

€ 50.064,00

€ 50.853,00

   

 

 

 

 

*     Het werknemersdeel van de WW-premie voor het Algemeen Werkloosheidsfonds (nihil de afgelopen jaren) is nu helemaal afgeschaft. De premie is verlaagd in verband met het in het kader van de Wet uniformering loonbegrip afschaffen van de franchise Awf.

Vakantiebonnen
Met ingang van 2010 zijn vakantiebonnen structureel op 99% van de nominale waarde gewaardeerd. Dit geldt dus ook voor 2013.

De waardering op 99% van de nominale waarde heft het liquiditeitsnadeel op dat de werknemer met vakantiebonnen heeft, doordat hij belasting per loontijdvak vooraf betaalt in plaats van achteraf bij uitbetaling, zoals bij een werknemer met vakantiegeld het geval is. Om de vakantiebonnen te kunnen waarderen op 99% van de nominale waarde, geldt als voorwaarde dat de aanspraak op vakantiebonnen moet zijn vastgelegd in een cao of publiekrechtelijke regeling. Ook dienen de vakantiebonnen regelmatig bij de betaling van het loon te worden verstrekt en dus met het overige loon belast te worden volgens de tabellen. Voldoet u echter niet aan deze twee voorwaarden, dan moet u de vakantiebonnen voor 100% van de nominale waarde tot het loon rekenen. 

Verhuiskostenregeling
Voor 2013 is de vrije vergoeding voor overige verhuiskosten maximaal € 7.750,00, ongeacht de hoogte van het inkomen. De kosten voor verplaatsing van de inboedel blijven onbelast. Er is in ieder geval sprake van een zakelijke verhuizing als uw werknemer op meer dan 25 kilometer van zijn werk woont en binnen twee jaar gaat verhuizen naar een plaats die de afstand tussen de woning en de plaats van dienstbetrekking met ten minste 60% verkleint.

Vervoer/ fiets van de zaak
Verstrekte fiets: catalogusprijs € 749. Kiest u voor de werkkostenregeling, dan valt de verstrekte fiets onder het algemeen forfait en geldt geen maximum. De onbelaste kilometervergoeding bedraagt maximaal € 0,19 per km.

Vrijwilligers

Indien de vergoeding die een vrijwilliger ontvangt niet meer bedraagt dan € 1.500 per jaar of € 150 per maand, dan wordt dit niet als loon beschouwd. De vrijwilligersregeling geldt voor werk bij een privaat- of publiekrechtelijke lichaam dat niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting en voor sportorganisaties. De regeling geldt ook voor ANBI’s (algemeen nut beogende instellingen) die aan de vennootschapsbelasting onderworpen zijn.

WIA-parameters

Hieronder treft u een overzicht aan van de voor de hoogte van de gedifferentieerde WGA-premie van belang zijnde gegevens.

Parameters

2012

2013

Gemiddelde premieplichtig loon           

€ 30.200

€ 30.300

Grens grote/kleine werkgever

€ 755.000

€ 757.500

Gemiddelde percentage

0,53%

0,52%

Maximumpremie grote werkgevers

2,12%

2,08%

Maximumpremie kleine werkgevers

1,59%

1,56%

Minimumpremie kleine werkgevers        

0,48%

0,47%

Minimumpremies grote werkgevers

0,13%

0,13%

Gemiddeld werkgeversrisicopercentage

0,22%

0,23%

Rekenpercentage

0,55%

0,54%

Correctiefactor werkgeversrisico

1,90

1,78

Rentehobbel

0,07%

n.v.t.

Zorgverzekeringswet

Als gevolg van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL) is de inkomensafhankelijke bijdrage bij loon uit tegenwoordige dienstbetrekking omgezet in een onbelaste werkgeversbijdrage (7,75%). Het maximumpremie-inkomen voor de Zorgverzekeringswet is gelijk aan het maximumpremie-inkomen voor de werknemersverzekeringen.

Tot slot

Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Download hier de pdf